Aloittelijan opas

Tältä sivulta löydät askelmerkit golfin aloittamiseen, ja ensimmäiset askeleet uuden harrastuksen parissa.

1) Alkeiskurssi

Kaikki alkaa alkeiskurssista.

Alkeiskurssille voi tulla kuka tahansa lajista kiinnostunut 13 vuotta täyttänyt. 11-16-vuotiaille tarjolla on junnujen oma alkeiskurssi. Nuoremmat voivat aloittaa golfin junnugolfleirillä sekä junnugolfkoulussa.

Alkeiskurssilla opitaan golflyönnin ja lähipelin perusteet sekä tärkeimmät sääntöjä ja golfkäyttäytymistä koskevat asiat, joita pelaaja golfkentällä tarvitsee.

Lisätietoa kursseista sekä erittäin edullisesta aloittelijan paketistamme löydät alkeiskurssiosiosta.

2) Green Card -suoritus

Alkeiskurssin lopussa suoritetaan golfin ”ajokortti” eli niin sanottu green card. Kortin suoritettuaan voi liittyä golfseuran jäseneksi ja aloittaa golfin harrastamisen, aluksi tasoituksella 54. Jäsenyys sisältää vakuutuksen ja on edellytys golfin pelaamiselle. Santa Claus Golf Club ry:n jäsenhakemuksen löydät tästä linkistä.

Green cardin suorittamisessa painotetaan harrastajan ymmärrystä pelin sujuvuudesta ja turvallisuudesta, sekä kentän ja toisten pelaajien kunnioittamisesta. Sääntöjä ei tarvitse osata täydellisesti, perusteiden ymmärtäminen riittää. Erillistä, lyöntitasoa mittaavaa koetta green cardia suorittavalle pelaajalle ei ole. Alkeiskurssin päätteeksi tehdään golfopettajan johdolla kirjallinen ”loppukoe”, jonka suoritettuaan osallistujille kirjoitetaan green cardit.

3) Tasoitus 54, ja jäsenyys seurassa

Kun olet läpäissyt green card -kokeen hyväksytysti, voit liittyä golfseuran jäseneksi.

Green cardin suorittaminen antaa sinulle tasoituksen 54, joka merkitään jäsen- ja tasoituskorttiisi eBirdieen.

Tasoitus on vertailuluku, joka kuvastaa pelaajan pelitaitoja hyvissä olosuhteissa ja onnistuneen pelin tuloksena. Tasoitus ei siis ole luku, johon pelaajan odotetaan aina pelaavan. Kun pelaajan taidot kehittyvät, hän suoriutuu yksittäisistä rei’istä ja koko kierroksesta tasoitustaan vähemmillä lyönneillä, jolloin hänen tasoituksensa laskee.

4) Kentälle pelaamaan ja ohjatut harjoitukset

Seuraava tavoite on kerryttää pelkokemusta, kehittää lajitaitoja ja tiputtaa tasoitusta alaspäin. Säännöllinen harjoittelu valmentajan kanssa on tehokkain tapa edetä lajin parissa. Santa Claus Golf tarjoaa vasta-aloittaneille jäsenilleen hyvin edullisia matalankynnyksen harjoitusryhmiä.

Lisätietoa ohjatuista harjoituksista löydät vasta-alkaneiden osiosta.

5) Löydä sun #muntapapelata

Onneksi olkoon! Sinulta löytyy nyt green card, kokemusta kentältä ja lajitaidotkin ovat karttuneet. Kenties tasoituskin on lähtenyt jo hilautumaan alaspäin.

Suomessa on jo lähes 160 000 tapaa pelata - niin monta kuin on pelaajia golfseuroissa ympäri maata. Golf sopii meille jokaiselle, ja kukin voi pelata sitä omalla tavallaan. Monipuolinen laji muokkautuu eri elämänvaiheisiin. Yhdelle se on nauruntäyteisiä hetkiä ystävien ja perheen kanssa, toiselle tapa ulkoilla ja nauttia luonnosta omassa rauhassa aikaisin aamulla. Kolmannelle golf on totista kilpaurheilua, ja jollekin muulle jotain aivan muuta. Ajan ollessa kortilla voi kierroksen pelata lyhyempänä kuin 18 reikää. Pelitaitoja voi ylläpitää golfkentän harjoitusalueilla valoisina kesäiltoina juuri silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Lisätietoa Suomen Golfliiton #muntapapelata -kampanjasta ja muusta golfiin liittyvästä löydät Koko Suomi Golfaa -sivustolta.