Golfleirien kautta vaikkapa ammattilaiseksi

Kevät on jo pitkällä ja piakkoin avautuvat myös kesäväylät golfissa. Monet lapset ja nuoret miettivätkin, miten voisi hakeutua golfin pariin. Ennen kuin golfkentälle voi lähteä kiertämään väyliä, jokainen tarvitsee green card -kortin. Kortin saaminen lapsille ja nuorille mahdollistetaan Santa Claus Golfissa seuran järjestämillä golfleireillä ja juniorien harjoituksilla.

Kurssien vetäjinä ovat Tommi Siliämaa ja Mika Vettainen. Heidän mielestään golf sopii mainiosti nuorille ja lapsille omaksi harrastukseksi. Ja alkuun tosiaan pääsee vaikkapa golfleireillä. Siellä heille opetetaan monenlaisia taitoja, kertoo Siliämaa.

- Pienempien junnujen kanssa tärkeintä on pitää hauskaa ja saada lapset innostumaan lajista. Käymme toki läpi perustekniikkaa ja sen, miten lajia harrastetaan turvallisesti, mutta tärkeintä on positiivisten kokemusten saaminen lajimme parissa. Isompien junioreiden alkeiskurssilla käymme läpi kaikki golfin pelaamiseen keskeisesti liittyvät perusasiat. Tavoitteena on, että juniorit voisivat pelata kentällä itsenäisesti kurssin suoritettuaan. Kurssin päätteeksi juniorit saavat green cardin, joka on golfin ajokortti ja todiste siitä, että pelaaja osaa toimia kentällä turvallisesti ja riittävillä perustaidoilla.

Ne tärkeät taidot

Jotta aloittelija pääsee itsenäisesti kiertämään kenttää, heille opetetaan ne tärkeimmät lajitekniset taidot, ynnää Siliämaa.

- Tärkeimmät lajitekniset taidot liittyvät perusasioihin eli alkuasentoon, otteeseen ja tähtäykseen. Myös mailan ja käsien kehämäisen liikkeen hahmottaminen lyönnin aikana on tärkeä taito oppia lajia aloittaessa. Näiden sisäistäminen luo tukevan pohjan lajitaitojen oppimiselle. Nämä tuppaavat hiukan unohtumaan pitempäänkin lajia harrastaneilta.

Golf on mainio laji kehittää myös nuorten ja aikuistenkin henkisiä sekä psyykkisiä taitoja. Se on haastava laji ja tästä ei ikinä ”tule valmista” vaikka olisi kuinka etevä pelaaja, pohtii Siliämaa.

- Itsensä kehittäminen onkin usein se perimmäinen syy, mikä koukuttaa pelaajat lajiimme. Golf lajina vaatii vahvaa henkistä ja psyykkistä vahvuutta lajiteknisten taitojen lisäksi, jos halutaan kehittyä erityisen hyväksi pelaajaksi. Itsensä kokonaisvaltaisesta kehittämisestä golfin parissa on hyötyä myös lajin ulkopuolella.

Pelivälineet löytyvät seuralta

Moni pohtii golfin aloituksen kustannuksia. Seuran toimintaan mukaan tulevat juniorit eivät tarvitse muuta kuin ulkoiluun sopivan vaatetuksen ja jalkineet.

- Tarvittavat golfvälineet saa seuran puolelta, joten niiden hankintaa ei tarvitse heti ensimmäiseksi stressata. Tällä pidämme lajin aloittamisen kynnyksen pienempänä. Toki jossain vaiheessa on hyvä hankkia omat välineet, mutta sillä ei ole kiire. Autamme sopivien välineiden hankkimisessa, kun sen aika tulee, kannustaa Siliämaa.

Tavoitteena ulkomaan kilpailut ja jopa ammattilaisuus

Luukas Granat ja Niila Tyni aloittivat golfin harrastuksen viime kesänä Santa Claus Golfin juniorileirillä. Luukas oli aiemmin tutustunut golfiin ulkomailla ja Niila sai kipinän siitä, että hänen serkkunsa oli harrastanut golfia jo pitkään ja hän opetti Niilalle alkeita. Molemmat pojat innostuivat leirin jälkeen golfista niin, että he ovat käyneet koko talven Tommin vetämissä junioreille tarkoitetuissa harjoituksissa.

- Kesäleiri oli viime kesänä hyvä ja siellä opittiin melko nopeasti lyömään ja tutustuttiin muutoinkin golfin pelaamiseen, pohtivat pojat. Heidän mielestään golfissa on parasta onnistumisen tunne, etenkin, kun pystyy lyömään pitkiä lyöntejä ja samalla voi haastaa itsensä parempiin suorituksiin. Tulevana kesänä molemmat aikovat pelata paljon ja myös kilpailla. Molemmilla pojilla on hyvä urheilutausta, sillä he ovat ennen golfiin tutustumista urheilleet paljon.

- Minä olen harrastanut sählyä, lumilautailua ja painonnostoa, summaa Niila.

- Minä taas olen pelannut lentopalloa ja rullakiekkoa, sekä lasketellut, kertoo Luukas.

Pojat aikovat harrastaa urheilua jatkossakin monipuolisesti, mutta tulevaisuudessa heillä on kovat tavoitteet golfissa.

- Haluan päästä mahdollisimman pitkälle golfissa, jopa ammattilaiseksi saakka, pohtii Luukas.

- Minäkin haluan päästä ainakin ulkomaille pelaamaan, tuumaa Niila.

Hyvät käytöstavat ovat osa opetussisältöä

Leirien opetuksessa huomioidaan tarkkaan myös turvallisuus ja lajietiketti, jotta kentällä osataan toimia oikein. Myös toisten huomioiminen kuuluu golfin etikettiin, muistuttaa Siliämaa

- Golfiin kuuluvat hyvät käytöstavat. Ihmisten tervehtiminen, lakki päästä sisällä, oven aukaisu ja muut perinteiseen hyvään käyttäytymiseen sekä muiden huomioon ottamiseen liittyvät asiat ovat edelleen läsnä lajissamme. Nämä asiat ovat ehkä hiukan menettäneet rooliaan nykymaailmassa, mutta haluan itse golfopettajana olla vaalimassa näitä perinteitä.

Mukaan harrastamaan?

Lasten ja nuorten golfharrastusmahdollisuuksiin pääset tutustumaan tästä linkistä. Tervetuloa uuden ja hauskan harrastuksen pariin mukavassa ilmapiirissä, tai kehittämään jo opittuja taitoja.

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa