Golfissa voi haastaa itsensä ja samalla kunto nousee

Golfkausi on yhä parhaimmillaan ja monet golfarit kiertävät innoissaan kenttää ja samalla parantavat golftaitojaan. Yksi heistä on nyt toista kesää golfin parissa liikkuva yrittäjä Juha Keskiniva, joka jäi golfin koukkuun pari vuotta sitten. Kaikki alkoi hänen ystävänsä Juha Seppälän ansiosta.

- 10 vuotta minä väistelin tätä lajia, vetoamalla siihen, että minulla ei ole aikaa tähän. Olen nimittäin sellainen tyyppi, että aina mihin lähden, niin lähden 100 lasissa, kertoo Keskiniva. Sitten kävi pari vuotta sitten niin, että kaima Juha houkutteli minua jälleen lajin pariin. Keksin siinä, että pidetään golfklubilla työntekijöille ennen kesäloman alkua yhteinen tilaisuus, missä syödään ja pidetään pikku kisa. Näin tehtiin ja Mika Vettainen veti sen kisan. Meillä oli mukavaa ja kaikki työntekijätkin tykkäsivät siitä.

Tapahtuman jälkeen kaima Juha soitti seuraavana maanantaina ja pyysi yrittäjää kipinäkierrokselle.

- No, me kierrettiin tämä kenttä ja siinähän se oli sitten. En sille enää voinut mitään. Heti syksyllä suoritin green cardin ja pelasin pari kierrosta.

Seuraavana kesänä golfin harrastus alkoi todenteolla. Keskiniva ajatteli, että hän pelaa muutaman kierroksen, mutta hän jäi golfiin koukkuun ja pelasi peräti 36 kierrosta. Tänä kesänä tahti on jatkunut.

- Olen pelannut jo yli 30 kierrosta ja tasoituskin on laskenut hieman päälle 20. Pidän golfin pelaamisesta, koska minulle liikunta on tosi tärkeää. Kierroksella tulee noin 10 kilometriä kävelyä ulkona ja sitä en tekisi muutoin ikinä, miettii Keskiniva. Samalla kunto kohenee, etenkin kun olen päättänyt, että en tule ikinä ajamaan golfautolla, jos vaan jalat toimii, eli niin kauan kun pystyn kävelemään, niin kävelen ja pukkaan tuota kärryä eteenpäin.

Kaverit mukana

Juha Keskiniva on rakennusalan yrittäjä ja hänellä on yrityksessä kahdeksan paikallista perhettä työssä, kuten hän itse asian ilmaisee. Heille kaikille hänen yrityksensä takaa elannon ja kun on isompia työmaita, työntekijöitä on töissä enemmänkin. Yrityksen työntekijöistä ei löydy golfin pelaajia, mutta esimerkiksi jotkut yrittäjät, kaverit ja tavarantoimittajat ovat mukana golfkierroksella. Kierroksen aikana ei kuitenkaan puhuta työasioista.

- Pelatessa laitan aina puhelimen äänettömälle. Jos olen arkena pelaamassa, niin meillähän on tämä huippukioski, missä tankataan Tapsan ja Irman eväitä, missä samalla kioskilla katson, onko puhelimeen tullut mitään tärkeää asiaa, mihin pitäisi reagoida. Sitten taas kierroksen jälkeen laitan äänet päälle. Olen päättänyt, että kun tänne tullaan, niin silloin ei vastailla puhelimeen, koska ei siinä ole mitään järkeä. Pelin aikana ei siis puhuta muusta kuin pelaamisesta, ja sitten klubin terassilla kierroksen jälkeen jutellaan enemmänkin monista asioista, kertoo Keskiniva.

Suosikkiväylä numero viisi

Kun golfkärpänen puraisi Keskinivaa, hän lähti mukaan myös yhteistyöhön kentän kanssa.

- Yritykselläni on tavaramerkki Viiden Tähden Koti, siksi halusin viitosväylän mainoksen yritykselleni. Ensimmäisenä kesänä se ei onnistunut, mutta seuraavana se onnistui. Hän tykkää myös pelata tätä väylää.

- Par kolmoset ovat minulle katastrofeja, vaikka siinä ei tarvitsisi kuin lyödä lipulle ja putata sisään, pohtii Keskiniva. Aika harvoin siinä onnistun. Sitten kun aloin tähän tukijaksi, niin päätin, että tämä vitosväylä on minulle paras. Se on sopivan pitkäkin. Minä kun en ole semmoinen hätäinen pelaaja, niin tässä on mukavaa, kun saa sen 5-6 lyöntiä lyödä ennen kuin väylä on pelattu.

Tulevaisuus lajin parissa

Tulevaisuus golfin parissa on Keskinivalle selvää. Hän haluaa pelata niin kauan kuin jalat liikkuu. Golf on vienyt miestä mukanaan niin paljon, että hän on joutunut karsimaan muita harrastuksia, mutta se kannattaa hänen mielestään.

- Ainut ongelma on golfin pelaamisessa on se, että tykkään kesällä veneillä ja ajaa jetillä sekä pyöräillä. Kaikki ovat hyvän kelin juttuja. Niin onhan sitä vähän ”tupella”, että miten sitä ehtii kaikkea tekemään. Ajatuksena kuitenkin on, että josko sitä 60 kierrosta tulisi tämän kesän aikana pelattua, lopettelee Keskiniva.

Kuvat ja teksti: Terttu Karhumaa