Golfvälineiden hankkimiseen löytyy apu läheltä

Golfkausi on menossa ja monet golfareista tarvitsevat apua erilaisten mailojen tai muiden golfvälineiden hankinnassa. Tämä apu on tehty helpoksi Ounasvaaralla, kun klubitalon alakerrassa on paikka, mistä löytyvät niin golfin kulutustavarat kuin mailat, kengät ja vaikkapa kärrytkin.

Tonisport toimii nyt toista kesää klubitalolla ja tänä vuonna myynnissä on paljon erilaisia golfareiden tarvitsemia tavaroita, kertoo Tuomo Koivukangas.

- Kun viime kesänä aloitimme myynnin täällä, emme osanneet varautua siihen, että golfin kulutustavaroita, kuten hanskoja, palloja ja tiitä meni yllättävän paljon. Samoin puutetta oli viime vuonna myös Santa Claus Golfin logotuotteista. Nyt niitä on tilattu huomattavasti viime vuotta enemmän, joten uskon, että valikoimasta löytyy tarvittavat tuotteet.

Uutuutena tälle kesälle on saatu myyntiin myös golfvaatteita.

- Tilanahtaus on ollut meillä rajoittavana tekijänä uusien tuotteiden mukaan saamiseksi. Pystyimme saamaan kuitenkin vaatteita jonkin verran esille, joten ainakin mallit löytyvät shopista, kertoo Koivukangas.

Mailan hankinnassa tärkeintä pelaajan tarve

Uusien mailojen hankinta ei ole aivan helppo juttu golfareille, koska erilaisia mailoja on paljon, näin ollen apu niiden hankinnassa on usein tarpeen. Tätä apua löytyy Tonisportista, sillä paikan päällä on päivittäin (sunnuntaita lukuun ottamatta) Toni Koivukangas. Hänen mielestään mailan hankinta on monen asian summa.

- Ensimmäiseksi tulee tietysti asiakkaan tarve. Millaista mailaa haetaan, paljonko se saa maksaa, mikä on asiakkaan tasoitus, ostetaanko käytettyä vai uutta. Tässä muutamia asioita, jotka tulevat esille mailan hankinnassa, miettii Koivukangas.

Mailan ostajalla on mahdollisuus myös testata mailaa ennen ostoa.

- Kun haemme asiakkaalle oikeanlaista mailaa, voimme lähteä rangelle testaamaan asiakkaan lyöntiä. Siellä katsotaan mm. millaista vartta tarvitaan, mikä on oikeanlainen nuppi, millä mailalla lentää pisimmälle, jos sitä haetaan. Käytössä on esimerkiksi tutka, jonka avulla nähdään numeroilla, miltä se lyönti näyttää, pohtii Toni Koivukangas. Sen jälkeen saadaan asiakkaalle mahdollisimman hyvä maila.

Lisäksi kesän aikana järjestetään mailojen maahantuojien kanssa 2-3 yleistä demopäivää, jolloin kokeiltavissa on aina kyseisen valmistajan kaikki mailat. Toki shopissa on myös kohtuullinen demomailavalikoima eli testaaminen onnistuu periaatteessa koska tahansa.

Tuomo Koivukangas painottaa oikeanlaisten mailojen hankinnan tärkeydestä sitä, että peli on golfissa riittävän vaikeaa ilman, että siitä tekee mailoilla vielä vaikeampaa.

Vaihdetaanko?

Moni golfaaja etsii uutta mailaa esimerkiksi netistä. Ja monet myös tilaavat sen sieltä. Tuomo Koivukankaan mielestä sekin on hyvä asia, mutta jos ei tarkkaan tiedä, millainen maila on oikea itselleen, sen vaihdossa saattaa olla ongelmia.

- Netin kautta tilattaessa mailan vaihto voi olla vaikeaa, mutta jos maila on ostettu paikalliselta toimijalta, se hoituu usein helpommin. Tuolloin hoidamme asian asiakkaan parhaaksi. Esimerkiksi jos pelaaja on ostanut käytetyn mailan, eikä se sovikaan hänelle, pyrimme vaikkapa vaihtamaan mailan toiseksi, jotta peli sujuisi paremmin.

Huollot hoidetaan

Golfareiden välineet ovat kovassa käytössä ja usein käy niin, että niitä pitää myös huoltaa. Tonisportissa myös huolletaan välineitä, vaihdetaan grippejä ja varsia, korjataan kärryjä ja vaihdetaan mm. ruusukkeita.

- Meillä on tällä paljon varaosia välineisiin, joten ei muuta kuin tulkaa kysymään, niin etsitään varaosat ja tarvikkeet, joilla välineet saadaan taas kuntoon, vakuuttavat Toni ja Tuomo.

Tonisportin nimikkokisa Tonisport Open pelataan lauantaina 8.6.2024.

Pro Shopin aukioloajat

Tonisportin Pro Shop palvelee pääsääntöisesti maanantaista lauantaihin. Mikäli Toni tai Tuomo ei ole paikalla niin heidät tavoittaa puhelimitse seuraavasti: 0400 954 500 / Tuomo, tai 045 2599 322 / Toni.

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa