Hyvä yleiskunto tehostaa golfin pelaamista

Golfkausi on täydessä vauhdissa Ounasvaaralla ja se jatkuu pitkälle syksyyn. Monet golfaajista kiertävät kymmeniä kierroksia kesän aikana ja se jos mikä vaatii tekniikan lisäksi hyvää kuntoa. Tämän ovat havainneet monet pelaajat ja siksi he ovat lähteneet myös parantamaan omaa kuntoaan eri tahoilla.

Yksi paikka, missä innostetaan ihmisiä oman kunnon ja hyvinvoinnin parantamiseen, on Santasportin liikuntaklubi. Kaikki sai alkunsa vuonna 2019 eli viisi vuotta sitten, kun jotkut yrittäjät halusivat kohottaa yleiskuntoaan ja parantaa liikkumistaan. Samaan aikaan Santasportilla koottiin pienryhmää yhteen, jossa tunnin pituiset treenit olisivat tiistai- ja torstaiaamuisin klo 6:30, kertoo liikunnanohjaaja ja hyvinvointivalmentaja Johanna Alppi.

- Viisi vuotta sitten haimme työikäisiä ryhmään, joille aamut sopisivat kuntoiluajaksi. Koska liikuntaklubin kuntosalilla on rauhallista ja väljää aamuisin, on salia mahdollista käyttää ryhmälle monipuolisemmin ja se mahdollistaa myös henkilökohtaisemman ohjauksen. Saimme ryhmän kasaan ja vielä tälläkin hetkellä täällä on tuolloin aloittaneita kuntoilijoita mukana, iloitsee Alppi.

Tiistaiaamuisin harjoitellaan monipuolisesti lihaskuntoa pääsääntöisesti liikuntaklubin salilla. Välillä käydään CrossFit-salilla, missä samanlainen harjoittelu jatkuu vähän erilaisessa toimintaympäristössä. Tiistain lisäksi ryhmällä on joka toinen viikko torstaisin liikkuvuusharjoittelua ja kehonhuoltoa ohjatusti.
Ryhmässä on tällä hetkellä neljä kuntoilijaa ja osa heistä pelaa myös golfia. Tästä syystä osa harjoittelua on muutettu siten, että se myös tukee golfin pelaamista.

Kuntoilun jälkeen ei ole unohdettu myöskään palautumista.

- Kun aamun treenit on hikoiltu, nautitaan tuoresmoothiet, jotka on tehty täällä. Sitten saunan ja suihkun jälkeen osallistujat lähtevät virkeinä kohti työpäivää, toteaa Alppi.

Ei vaan punttien kolistelua

Santasportin liikuntaklubin ryhmää vetävät liikunnanohjaaja Johanna Alppi ja fysioterapeutti Markus Kuha. Heidän ohjauksessaan ryhmään osallistujat ovat voineet parantaa kuntoaan monipuolisen harjoittelun avulla, ei vain puntteja kolistelemalla. Tämän todistavat ryhmän osallistujat.

Ryhmässä ovat olleet mukana alusta alkaen Juha Seppälä ja Juha Keskiniva ja he vahvistavat sen, että energiaa on tullut lisää arkeen ja harrastuksiin, etenkin golfin pelaamiseen. Miehet muistelevat hyvillä mielin vuotta 2019, kun he tulivat mukaan.

- Minä olen syypää siihen, että Keskiniva aloitti ja Keskitalo innostui uudelleen golfista, muistelee Seppälä. Golf on niin paljon toispuoleinen laji, että sitä kun pelaa neljä, viisi kuukautta kesässä, sen huomaa kropassa. Mutta kun olen alkanut täällä tekemään golfia tukevia liikkeitä, niin golfin aloittaminen aina kauden alussa on helppoa, eivätkä lihakset kipeydy kauden aikana ollenkaan.

Myös Keskiniva muistaa viiden vuoden takaisen aloituksen energiaa tuottavana.

- Muistan harjoitusten alkamisen tosi hyvin. Nimittäin päiväni muuttuivat melkoisesti, kun aloitin tämän harrastuksen. Noin pari kuukautta kuntosaliharjoittelun alkamisen jälkeen olin töissä kuin lentoon lähdössä, niin paljon lisäenergiaa tuli päivääni. Onhan se energiataso nyt tasaantunut, mutta kun aamulla käy täällä treeneissä, jaksaa sekä päivän työt, että pelaamisen tosi hyvin, iloitsee Keskiniva.

Hyviä tuloksia

Mukanaolo ryhmässä on tuonut osallistujille hyviä tuloksia omaan kehoon. Tämä on pystytty myös testauksen avulla todistamaan. Ryhmään osallistujille tehdään ennen joulua ja kesän kynnyksellä kehon koostumismittaus. Mittaustulosten valmistuttua niitä tutkaillaan yhdessä osallistujien kanssa.

- Tulosten mukaan osallistujille on tullut lisää lihasmassaa, rasvaprosentti on pienentynyt ja liikkuvuutta löytyy aiempaa enemmän, kertoo Alppi.

Hyvät tulokset vahvistavat myös Keskiniva ja Seppälä.

- Minulla on ainakin liikkuvuus ja lihaskunto parantunut paljon, kertoo Keskiniva. Kun tulin ryhmään, oikean polven kuluma vaikeutti kävelyäni ja jopa onnuin. Täällä on ontuminen saatu pois lääkärin, fysioterapeutin ja tämän harjoittelun avulla.

Juha Seppälä iloitsee myös oman kuntonsa paranemisesta ja muistuttaa myös henkisen olon paranemisesta.

- Meillä on hyvä, huumorin sävyttämä porukka koossa. Pidämme toisistamme huolta ja täällä saamme aamuisin toisistamme lisäpontta arkeen ja omaan kehoon, miettii Seppälä.

Ja lopuksi Johanna Alppi innostaa kaikkia oman hyvinvoinnin parantamiseen. Hän kannustaa halukkaita tulemaan mukaan ryhmään. Ryhmässä on pari paikkaa vapaana henkilöille, jotka tykkäävät hyvästä tekemisen meiningistä ja ilon kautta kuntoilusta, toteaa Alppi.

Santasport on hyvinvoinnin ja urheilun keskus Rovaniemellä, joka on Santa Claus Golfin yhteistyökumppani.

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa

Julkaistu: 10.7.2024.