Mika Törmänen: ”Mestaruuskisat kauden päätapahtuma”

Seuran mestaruuskilpailut kilpaillaan tulevana viikonvaihteena Ounasvaaralla. Mukaan miesten yleiseen sarjaan on ilmoittautunut nelisenkymmentä pelaajaa. Naisten yleisen sarja pelataan myöhemmin elokuussa. Senioreiden ja nuorten mestaruuskisat pelataan seuraavana viikonvaihteena eli 17.-18.8.2024.

Miesten kisasta odotetaan jälleen jännittävää, sillä mukana ovat muun muassa viime vuoden voittaja Tommi Siliämaa ja toiseksi kisannut Mika Törmänen. Molempien pelaajien mielestä seuran mestaruuskilpailut ovat kesän kohokohta.

- Se on kohokohta, koska kisassa on omanlainen hohto ja sen pystyy aistimaan kisapaikalla koko viikonlopun ajan, pohtii Siliämaa.

Törmäsen mielestä parasta mestaruuskisoissa on suuren urheilujuhlan tuntua, vaikkakin hänen mielestään osallistujia näyttää olevat valitettavan vähän. Tommi Siliämaa vahvistaa hyvän tunnelman kisapaikalla.

- Parasta on se, että kisataan kolme päivää, jolloin saadaan aidosti sen hetken kovin pelaaja esille. Kilpailu vaatii kovaa keskittymistä läpi viikonlopun ja isot virheet tulee saada minimiin, jos haluaa nostaa pokaalia sunnuntaina. Tykkään kisapaineen alla pelaamisesta ja mestaruuskisoissa tästä pääsee parhaiten nauttimaan, pohtii Siliämaa.

Pelit alkavat siis perjantaina ja molemmat pelaajat odottavat tiukkaa kisaa.

- Toivottavasti kisasta tulee tiukka ja mielenkiintoinen ja toivottavaa olisi, että sunnuntaina voitosta taistelisi useita pelaajia. Viime vuonna voitto ratkesi viimeisellä viheriöllä, kertoo Törmänen.

Myös Siliämaa odottaa tasaista vääntöä kilpailun ennakkosuosikkien välillä. Myös hänen omat tavoitteensa kisasta ovat jo selvillä.

- Oma pelini on tällä hetkellä hyvällä tasolla ja olen onnistunut löytämään keinot tehdä hyvää tulosta vaikkei lyönti olisikaan aina parhaassa terässä. Henkilökohtaisena tavoitteena on lähteä uusimaan viime vuoden mestaruus.

Lyöntikisa karsii osanottajia

Naisten yleisen sarjan kisassa pelataan sinisiltä tiiltä. Tämä tekee kilpailusta erilaisen naisten tavallisiin kisoihin nähden, sillä normaalisti naiset pelaavat punaisilta tiiauspaikoilta.

Viime vuoden voittaja Birgitta Elo ei osallistu tänä vuonna kilpailuun, mutta hänen mielestään mestaruuskilpailut ovat haasteellisia nimenomaan siksi, että tulokseen lasketaan lyönnit, eikä tasoituksella ole mitään merkitystä tulokseen. Lisäksi siniseltä tiiltä pelaaminen on vaikeampaa hahmottaa, koska hän pelaa harvoin siniseltä tiiltä.

Elon mielestä parasta mestaruuskisoissa on peli sinänsä ja yhdessä pelaaminen.

Wendyn tavoitteena on voitto

Viime vuonna tiukassa kisassa toiseksi pelasi Yu Weilian eli ”Wendy”. Myös hän pitää mestaruuskisoissa pelaamisesta ja hänen mielestään tämä kilpailu on ainoa reilu kunnon kilpailu kaikkien kisojen joukossa.

Wendyn mielestä tällainen seurakisa on kaikilla golfseuroilla, siksi hän näkee sen tärkeänä kisana kesän aikana. Kahden päivän aikana pystyy jonkin verran miettimään myös omaa pelaamista. Jos toisena päivänä menee heikommin, seuraavana päivänä voi aina parantaa, hän miettii.

Ja Wendyn tavoitteena on, voitto!

Teksti: Terttu Karhumaa

Kuvat: Ville Rautio