Naistoiminta golfissa kaipaa uusia virikkeitä Ounasvaaralla

Golfkausi on täydessä vauhdissa eri puolilla Suomea. Monissa seuroissa on muiden toimikuntien lisäksi naistoimikunta tai ladytoimikunta, joka järjestää naisille omaa toimintaa golfin parissa. Niin on myös Ounasvaaralla, vaikkakin naisten toiminta kulkeekin klubitoimikunnan nimellä, ainakin vielä toistaiseksi.

Uusien henkilöiden mukaan saamiseksi naisten toimintaan mietitään parhaillaan keinoja, kertoo klubitoimikunnan puheenjohtaja Minna Ruokamo.

- Meillä on naisten tapahtumia melko harvoin, joten uusia keinoja ladytoiminnan vireyttämiseen mietitään ja ideoita siihen otetaan mielellään vastaan. Monissa seuroissa on esimerkiksi naisille viikoittaisia kilpailuja, joissa naiset voivat tulla mukaan kisaan matalalla kynnyksellä, josko tekisimme näin myös täällä, miettii Ruokamo.

Tapahtumien tarkoitus olisi se, että naisjäsenet viihtyvät kentällä ja heille on omaa toimintaa. Toiminnan tavoitteena on myös tutustua muihin naisgolfareihin, saada uusia pelikavereita ja iloista ja mukavaa pelitunnelmaa.

Minna Ruokamo on huomannut, että pelaamassa on paljon myös nuoria naispelaajia ja hän haluaisikin myös heitä mukaan yhteiseen toimintaan.

- Mehän voisimme esimerkiksi tiedottaa asioistamme enemmän ja muuttaa klubitoimikunnan nimen vaikkapa ladytoimikunnaksi, jolloin se antaisi enemmän viitteitä siitä, kenelle määrätyt tapahtumat on suunnattu.

Ladykapteeni on monessa mukana

Rovaniemellä ladykapteenina toimii Tarja Konstig ja myös hän kaipaa lisää naisia mukaan toimintaan. Kahtena vuonna kentällä on järjestetty muun muassa Kipin kapin kesään -tapahtuma, mikä keräsikin aluksi yli 30 naista mukaan. Seuraavana vuonna heitä oli mukana enää vajaat puolet. Konstig miettiikin, millaista toimintaa pitäisi olla, jotta toimintaan saataisiin lisää virtaa. Mukanaolo naisten toiminnassa ei Konstigin mielestä vaadi mahdottomia, mutta pienelläkin panoksella voitaisiin saada paljon aikaan.

- Pari vuotta sitten mietittiin kokeilua, jossa ladykapteeni ja klubitoimikunnan jäsenet organisoidusti kävisivät jututtamassa green card -kursseille osallistuvia naisia ja nappaisivat sieltä aloittavia pelaajia mukaan toimintaan. Muutama tutumpi kasvo kun voisi madaltaa kynnystä osallistua tapahtumiin. Meiltä kun puuttuu nuorempia naispelaajia, joihin emme ole saaneet kontaktia. Monet heistä liikkuvat vain esimerkiksi poikaystävien kanssa kentällä. Miten heihin saataisiin yhteys, pohtii Konstig.

Pohjoisten golfseurojen naisten seuraottelu, kiinnostava yhteinen kisa

Seuraottelut ovat aina olleet kiinnostavia kohtaamisia niin naisten kuin miestenkin keskuudessa. Naisten seuraotteluita on järjestetty pohjoisessa jo useampia vuosia. Santa Claus Golfin naiset ovat olleet mukana vuodesta 2021. Viime vuonna kisan voitti Santa Claus Golfin naiset ja nyt Rovaniemellä on mestaruus puolustettavana omalla kotikentällä.

Kymmenkunta seuraa on mukana 28.7. pelattavassa kisassa. Tämän kisan merkitys on Konstigin mielestä merkittävä.

- Kilpailun tarkoituksena on tutustua toisten seurojen naisiin ja uusiin kenttiin. Matkat ovat pohjoisessa seurojen välillä osin pitkiä, joten pelimatkan tekeminen vaikkapa Pyhäjoelta Rovaniemelle itsenäisesti jää helposti tekemättä. Yhteiseen kisaan on mielekkäämpää osallistua, uskoo Konstig.

- Kilpailussa kisaajat eri seuroista jaetaan mahdollisuuksien mukaan eri lähtöryhmiin, jolloin kaikilla on mahdollisuus tutustua uusiin kasvoihin ja kuulla, mitä muissa seuroissa touhutaan. Tarkoituksena on saada jokaiselle väylälle vieraiden lisäksi paikallinen pelaaja neuvomaan ja opastamaan vieraita.

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa