Golfkenttä on arvokas lisä Rovaniemen liikuntapaikkoihin

Rovaniemi on kaupunki, missä on lukematon määrä liikuntapaikkoja. Arvioiden mukaan erilaisia paikkoja, missä kuntalaiset ja matkailijat voivat liikkua on peräti noin 440. Yksi näistä liikuntapaikoista on Ounasvaaralla sijaitseva Santa Claus Golfin golfpuisto.

Kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio on yksi heistä, jotka harrastavat golfia niin kesällä kuin talvellakin. Hänen mielestään kenttä tuo arvokkaan lisän Rovaniemelle niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä markkinoillakin.

- Meillä on täällä hyvä ja laadukas kenttä ja maailmalla on todella paljon golfareita, joille Ounasvaaran kenttä voi olla elämys. Siksi meidän tulisikin markkinoida golfia ja kenttää etenkin kansainvälisille markkinoille entistä enemmän.

Vainio on itse kertonut monille matkailutoimittajille ja vierailleen kentästä ja hän on huomannut, että monikaan ei ole kokenut etenkään talvigolfia, eivätkä he ole tienneet asiasta mitään.

- Maailmalla ja Suomessa on paljon golfareita, jotka ovat kokeneet golfissa miltei kaiken, mutta talvigolf on monelta jäänyt kokematta. Me kaikki voisimme levittää sanaa tästä ilosta muualle ja näin pystyisimme saamaan asiasta myös alueellista hyötyä Rovaniemelle. Hyvinä markkinointikanavina kentän ja seuran lisäksi ovat mielestäni esimerkiksi Visit Rovaniemi ja totta kai me kaikki omissa verkostoissamme, miettii Vainio.

Joulupukki mäellä ilahduttaa

Kaupunginjohtaja Vainio on tuonut paljon vieraita Ounasvaaran golfpuistoon ja hän on huomannut sen, että kierrokset ovat olleet vieraille mieluisia. Vieraita ovat miellyttäneet niin lappilainen tunnelma kentällä ja klubilla, välikioskin antimet ja palvelut ja etenkin joulupukin kuva väylän 15 tiiauspaikalla.

- Kun saavumme tälle tiiauspaikalle, monet vieraat kaivavat esiin kameransa ja kuvat joulupukin kanssa golfkentällä ovat levinneet ympäri maailmaa.

Aamugolf miellyttää

Kaupunginjohtaja Vainio pelaa golfia omasta mielestään liian vähän ajanpuutteen vuoksi. Hän haluaisi pelata enemmän, sillä hänen mielestään etenkin aamulla pelaaminen on nautinto.

- Pidän erityisesti aamulla golfaamisesta, koska minusta kentät ovat täydellisiä silloin ja jotenkin kesäaamut golfkentällä ovat ihan parhaita. Kentät ovat niin Rovaniemellä kuin muuallakin ympäristöjä, missä voi kokea myös erilaisia elämyksiä kierroksen aikana. Golfissa on mielestäni hyvää myös se, että se on loputon kehittymisen tie. Toivon itselleni lisää teknistä osaamista ja varmuutta pelaamiseen, pohtii Vainio.

Oma elämyksensä golfissa on jokaiselle pelaajalle holari, eli pallon lyöminen ensimmäisellä lyönnillä reikään. Sen on kokenut talvigolfissa pari vuotta sitten myös Vainio.

- Ajattelin nähtyäni sen, että onpa mieletön flaksi. Sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä taitojeni kanssa, mutta onnelliseksihan se tekee. Se on siis todella loistava ja iloinen kokemus, joka kantaa pitkälle. Tämä on minun golfkaudellani ensimmäinen holari, mutta toivon, että tällainen onni kävisi joskus myöhemminkin, iloitsee Vainio vielä jälkikäteenkin.

Golf on opettanut elämänasennetta

Golfista liikuntamuotona on puhuttu paljon, monien mielestä se on mitä parhain liikuntamuoto, siihen yhtyy myös Vainio:

- Mielestäni golfia voivat käytännössä pelata miltei kaikki halutessaan. Golfauto mahdollistaa myös pelaamisen, vaikka liikuntakyky on syystä tai toisesta heikentynyt, eli se antaa lisämahdollisuuksia monille liikkumiseen. Ja golfhan on myös loputon henkisen kehittymisen laji. Itselleni golf on opettanut paljon, myös elämän asennetta.

- Golf on opettanut sen, että asioita on turha surra etukäteen ennen kuin on pallolla. Olen oppinut, että golfarin perussääntö on, että on turha kaivella sitä bägiä ja mailaa, ennen kuin on nähnyt oikeasti, missä se pallo makaa. Eli minusta se on hyvä asenne myös elämään eli asioita ei kannata surra etukäteen vaan käsitellä asiat silloin kun niihin voi vaikuttaa ja pystyy näkemään asioiden kokonaisuuden, pohtii Vainio.

Teksti: Terttu Karhumaa