Keitä me olemme -juttusarjan esittelyssä kapteeni Risto Sainio

Otsikon alla olevissa jutuissa tutustumme golfyhteisössämme toimiviin henkilöihin. Tässä itsestään kertoo Santa Claus Golf Clubin kapteeni Risto Sainio. Juttusarjan muut esittelyt ovat katsottavissa tästä linkistä.

Kuka olet?

Olen kahden lapsen isä ja työskentelen osa-aikaisesti Laphalla luottamustoimessa sekä pienyrittäjänä kuntoutusalalla. Golfin parissa lähtee nyt seitsemäs vuosi.

Mitkä ovat tehtäväsi kapteenina?

Toimin nyt kapteenina toista kautta. Mielestäni minulla on tärkeä rooli olla osa tätä suurta golfyhteisöä ja näyttää omaa esimerkkiä kentällä ja sen ulkopuolella. Viime kesänä pelasin kierroksen 106 eri pelaajan kanssa. Kapteenina yritän luoda kentällä hyvää ilmapiiriä ja samalla ohjata sekä opastaa ja kannustaa uusia pelaajia mukaan seuran toimintaan.

Mikä on mieluisinta tässä harrastuksessa?

Golfissa kiehtoo eniten itsensä haastaminen ja se, että aina oppii uutta. Itselle pelaaminen on tavallaan henkireikä millä pääsee eroon arjen pyörittämisen kiireistä.

Mitä toiveita sinulla on golfareille?

Muistakaa olla tarkkoja kentällä ja korjatkaa lyönti- ja alastulojäljet sekä säilyttäkää pelinopeus. Mikäli olet sauhuttelija/nuuskan käyttäjä, muista että tumpit eivätkä nuuskapussit kuulu luontoon vaan niille osoitettuun paikkaan. Olkaa avoimia uusille haasteille ja ottakaa uusia pelaajia mukaan omiin lähtöihinne, niin voitte jakaa pelaamisen ilon myös muille.

Mitä mietteitä golfista tulevana kesänä ja jatkossa?

Tuleva kesä tuo varmasti lisää haasteita ja toivottavasti saamme ajoittain lisää valvontaa kentälle, niin peli pysyy mielekkäänä ja sujuvana. Uskon että jatkossa saamme nauttia huippulaatuisesta kentästä vielä pidempään, kunhan uusi huoltorakennus valmistuu.

Teksti ja kuva: Terttu Karhumaa