Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Joni Keisala: Golfin pelaamisella monia myönteisiä terveysvaikutuksia

Kesän golfkausi on alkamassa ja useat golfarit odottavat jälleen pääsevänsä kiertämään kenttää. Ounasvaaran golfkentällä on vaihteleva maasto ja kentällä voi kiertää joko yhdeksän väylän kierroksen tai täyden kahdeksantoista väylän kierroksen.

Golf itsestään imaisee harrastajat mukaan monipuolisuudellaan ja mielekkyydellään ja monet meistä tunnistavat myös golfin terveysvaikutukset.

Liikunta on nykysuositusten mukaan tärkeää meille kaikille oman terveytemme vuoksi. Kansallisten terveyssuositusten mukaan meidän tulisi liikkua viikon aikana noin kaksi ja puoli tuntia reipasta liikuntaa tai tunti viisitoista minuuttia raskasta liikuntaa. Kun mietitään golfkierrosta ajallisesti, niin suositus tulee helposti hoidettua golfkierroksen aikana. Fyysistä aktivisuutta mitattaessa tutkimusten mukaan golfkierroksen aikana kertyy kentästä riippuen noin 11 000 – 17 000 askelta, matkaa noin 4-7 kilometriä ja poltettuja kaloreita arviolta 1200, joten golfari hoitaa omaa terveyttään tehokkaasti kierroksen aikana, pohtii liikuntalääketieteen erikoislääkäri Joni Keisala lääkäriasema Hehku Terveydestä.

- Golfin pelaaminen on hyvää perusliikuntaa. Se on aerobista, joka kehittää kestävyyttä ja lisäksi palloa lyödessä tasapaino paranee ja koordinaatio lisääntyy. Golfkenttä on myös alustana hyvä, sillä pehmeällä alustalla nivelet eivät rasitu kierroksella liikaa. Jokainen voi mielestäni iästä huolimatta pelata, sillä golfissa voi kehittää oman tapansa pelata, vaikka olisi pientä kremppaakin.

Ainoana heikompana puolena Keisala näkee sen, että golf ei kehitä lihaskuntoa ja toispuoliset liikkeet vaativat myös vastaliikkeiden tekemistä, mikä monesti unohtuu golfareilta.

Mielialan vaihteluja ja kärsivällisyyttä

Golf on lajina harrastus, jota voi harrastaa joko itse tai ryhmän mukana. Monelle lajin sosiaalisuus onkin imu, joka vetää puoleensa.

- Ryhmän mukana kiertäminen kehittää lisää sosiaalisuutta ja samalla voidaan pelaamisen ohella nauttia kavereiden seurasta, miettii Keisala. Tosin joskus on mukavaa kiertää kenttää ihan itsekseen, vastapainona työlle.

Golfin pelaaminen tuo pelaajalleen myös monenlaisia mielialan vaihteluja.

- Pidän hyvänä sitä, että kierroksen aikana mielialat vaihtelevat ja paljon. Kun onnistun lyönneissä, se tuo mielihyvää ja onnistumisen iloa, sitä on miltei ekstaasissa. Kun taas pallo on esimerkiksi ojassa ja sieltä joutuu lyömään vaikkapa kolmasti, jokainen arvaa, millaiset mielialat silloin ovat. Sitä voisi vaikka jättää golfvälineet siihen paikkaan, naureskelee Keisala. Joten kyllähän tämä laji kehittää tarkkaavaisuutta, kärsivällisyyttä ja keskittymiskykyä

Kierroksia kesälle

Joni Keisala on siis liikuntalääketieteen erikoislääkäri, joka on asunut Rovaniemellä lähes koko ikänsä. Hän on harrastanut aikoinaan etenkin jääkiekkoa ja toki myös kuntosalia ja muita liikuntamuotoja. Nykyisinkin liikunta on hänellä tärkeä osa elämää.

Työssään hän käsittelee liikunnan terveysvaikutuksia laaja-alaisiesti kaikissa ikäryhmissä ja hän käyttää työssään liikuntaa ja liikuntahoitoa terveyden edistämisessä sekä sairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa.

Oman golfuransa hän aloitti vaimonsa kanssa viitisen vuotta sitten golfin tutustumispäivänä. Sen jälkeen hän pelasi pari vuotta, mutta kiireiden vuoksi laji jäi. Tänä vuonna hän innostui uudelleen.

- Pyrin kiertämään tänä kesänä 1-2 kertaa viikossa. Se toisi vaihtelua työhön, uusia tuttavuuksia ja toki luonnossa olo kohottaisi mielialaa entisestään, uskoo Keisala.

Teksti: Terttu Karhumaa

Lääkäriasema Hehku Terveys on Santa Claus Golfin yhteistyökumppani.