Talvigolf pidentää lajin harrastajien kautta

Talvikenttä aukeaa perjantaina 3.2.

Talvigolfkausi on käynnistymässä Ounasvaaralla Santa Claus Golfin kentällä. Tänä vuonna golfarit saavat jälleen kiertää yhdeksän väylän kierroksia hyvällä kentällä.

Kentän teko talvigolfia varten aloitetiin jo tammikuussa ja nyt väylät ovat hyvässä kunnossa, kertoo kenttämestari Aarni Härkönen, joka on tekemässä talvigolfkenttää Ounasvaaralle kymmenettä kertaa.

– Kelit ovat olleet suosiolliset talvikentän rakentamiselle ja kentän pohjat ovat nyt mielestäni ajankohtaan nähden paremmassa kunnossa, kuin koskaan aikaisemmin, kertoo Härkönen.

Pohjat ovat hyvät, mutta niiden pitäminen hyvinä vaatii kenttähenkilöiltä jatkuvaa työtä.

– Talvigolfkentällä on päivittäin yleensä 2-3 työntekijää. Lumisateiden jälkeen työntekijöitä on 3-4, jotka kolaavat lumet valkioilta ja lyöntipaikoilta ja tasoittavat pelipinnat. Lumen kolaaminen on isoin ja työllistävin hoitotoimenpide talvigolfkentällä. Jokaisen lumisateen jälkeen väylät tampataan, mikä sitoo myös yhden työntekijän, pohtii Härkönen.

Iloa liikuntaan

Talvigolf on ollut haluttu liikuntamuoto Rovaniemellä. Viime talvena esimerkiksi kentällä oli noin 3600 varausta. Toimitusjohtaja Pekka Kankaanrannan mukaan tänä talvena pyritään kentälle saamaan entistä enemmän golfaajia.

– Seuran omien golfaajien lisäksi pyrimme houkuttelemaan kentälle myös talvimatkailijoita. Suosituksena heille olisi se, että mukana olisi ainakin yksi henkilö, jolla olisi green card suoritettuna. Tämähän voisi olla kipinänä myös paikallisille lajista kiinnostuneille, sillä tavoitteena on tarjota hyviä kokemuksia golfareille myös talvella, pohtii Kankaanranta.

Talvigolf päättyy yleensä huhtikuun ensimmäisellä viikolla, jolloin alkaa myös kesäkentän väylien hiekoitus lumen päälle, kertoo kenttämestari Aarni Härkönen ja hän selventää kysymystä miksi näin.

– Talvigolfkenttä kulkee osittain myös kesäkentän väylien päällä, joten hiekkaa levitetään myös talvikentän väylille huhtikuun ensimmäisellä viikolla lumien sulamisen nopeuttamiseksi.

Kenttämestari Aarni Härkönen ja toimitusjohtaja Pekka Kankaanranta kokeilevat, joko ykkösväylän valkio on pelattavassa kunnossa, ja samalla kenttämestari muistuttaa pelaajia valkioilla liikkumisesta: Liikkukaa varovasti, niin myös seuraavalla pelaajalla on tasaiset puttipinnat.

Talvigolfin hinnasto

• Kausimaksu jäsenille 60 €
  • White fee jäsenille 25 € (18 väylää)
  • Kausimaksu ulkopuolisille 120 €
  • White fee ulkopuolisille 45 €

Lähtöjen varaukset NexGolfissa ja Teetime.fi tai caddiemasterilta klo 10:00 – 16:00 (pe 3.2. alkaen).

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa