Kilpailumääräykset

SANTA CLAUS GOLF – KILPAILUMÄÄRÄYKSET 2018

1. YLEISTÄ

Santa Claus Golf Club ry:n kilpailuissa noudatetaan Suomen Golfliiton kilpailukäsikirjaa, tasoitusmääräyksiä, paikallissääntöjä sekä Santa Claus Golfin pysyviä ja tilapäisiä paikallissääntöjä.

2. KILPAILUN TUOMARI TAI VALVOJA

Kilpailulle voidaan nimetä tuomari tai valvoja, joka ratkaisee tulkinnanvaraiset kysymykset kilpailun kuluessa. Seuran järjestämissä kilpailuissa tulkintaa vaativat kysymykset ratkaisee kilpailutoimikunta tai sen edustaja.

3. KILPAILUIHIN ILMOITTAUTUMINEN

Ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan neljä mutta viimeistään kaksi viikkoa ennen kilpailua. Pelaaja on yksin vastuussa ilmoittautumisestaan. Ilmoittautumisaika päättyy yleensä torstaina klo 18.00 viikonlopun kisaan. Ilmoittautuminen tapahtuu NexGolf-järjestelmään tai caddiemasterille.

Mikäli kilpailu tulee täyteen, ilmoittautuneet valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Jälki-ilmoittautuneiden hyväksymisestä päättää kilpailun järjestäjä. Seuran järjestämissä kilpailuissa jälki-ilmoittautuneiden hyväksymisestä päättää kilpailunjohtaja. Pääsääntöisesti jälki-ilmoittautuneita voidaan ottaa vain osallistumisensa peruuttaneiden tilalle vajaaksi jääneiden kilpailuryhmien täydentämiseksi.

Avoimiin tasoituksellisiin kilpailuihin osallistuvilla tasoituksen on oltava EGA:n aktiivinen tasoitus. Seuran kilpailuihin voi osallistua myös ei-aktiivisella tasoituksella, mutta yksilökilpailuissa ei tällöin voi ottaa vastaan palkintoja. Suljetuissa sponsorikilpailuissa palkintojen jakamisesta päättää palkintojen luovuttaja. Suurin annettava tasoitus on 36, ellei toisin mainita. Seuran tasoituksellisissa kilpailuissa veteraanimiehet (M65) ja alle 14-vuotiaat pojat voivat valita punaisen tiin ja se on ilmoitettava ilmoittautuessa.

4. PERUUTUKSET JA POISJÄÄNNIT

Kilpailuun osallistumisen voi peruuttaa maksutta ennen lähtölistojen valmistumista.

5. KILPAILUN AIKATAULU JA LÄHDÖT

Kilpailun lähtölistat julkaistaan NexGolfissa ja Internet-sivustoilla viimeistään vuorokausi ennen kilpailun alkua. Kilpailija itse on vastuussa lähtöaikansa tarkistamisesta.

6. HIDAS PELAAMINEN

Jos ryhmä jää laaditusta aikataulusta ja hidastelu ei johdu ohituksesta, pelaajat joutuvat aikatarkkailuun. Mikäli pelaaja käyttää lyöntiinsä tämän jälkeen aina enemmän kuin 40 sekuntia siitä, kun hänen vuoronsa oli pelata palloa, saa pelaaja rangaistuksen säännön 6-7 mukaisesti.

• ensimmäinen rikkomus: yksi lyönti
  • toinen rikkomus: kaksi lyöntiä
  • useampi rikkomus: pelistä sulkeminen

7. UKONILMA, SALAMOINTI

Pelaaja voi itse päättää pelin keskeyttämisestä, jos hän uskoo, että salama voi aiheuttaa vaaratilanteen (sääntö 6-8a). Jos toimikunta tai kilpailunjohtaja keskeyttää pelin salamoinnin vuoksi, on pelaajien keskeytettävä peli välittömästi. Keskeytyksestä ilmoitetaan äänimerkillä kioskilta ja klubilta. Tällöin peli on keskeytettävä välittömästi ja pallot merkataan hyvin. Pelaajat eivät saa jatkaa peliä ilman toimikunnan tai kilpailunjohtajan lupaa. Rangaistus tämän säännön rikkomisesta on kilpailusta sulkeminen.

8. TASATULOSTEN RATKAISU

Tasoituksellisissa kilpailuissa tasatilanteessa pienempi tasoitus voittaa. Mikäli tällöinkin päädytään tasatilanteeseen, sovelletaan ns. matemaattista menetelmää.
Tasoituksettomat (SCR) kilpailut. Saman tuloksen pelanneiden välillä ratkaistaan sijoitukset matemaattisen menetelmän perusteella: 18 reiän kilpailuissa ratkaisee järjestyksessä viimeiset 9, 6,3 ja 1 reikää ja lopuksi arpa. 38 reiän kilpailuissa ratkaisee järjestyksessä viimeiset 18, 9, 6, 3 ja 1 reikää ja lopuksi arpa. 54 reiän kilpailuissa ratkaisee viimeiset 36, 18, 9, 6, 3 ja 1 reikää ja lopuksi arpa.

Mestaruuskilpailuissa ja vastaavissa sekä reikäpelissä ensimmäinen sija ratkaistaan Sudden Death -pelillä jatkamalla peliä alkaen 1. väylältä normaalissa järjestyksessä kunnes ratkaisu syntyy.

9. GOLFAUTON KÄYTTÖ

Kilpailuissa on golfauton käyttö kielletty. Kilpailunjohtaja voi myöntää luvan golfauton käyttöön. Toimikunta voi myöntää veteraaneille käyttöluvan anomuksesta koko kaudeksi.

Kilpailumääräykset-tulostettava versio.