Tarja Konstig, ladykapteeni

Otsikon alla olevissa jutuissa tutustumme golfyhteisössämme toimiviin henkilöihin. Tässä itsestään kertoo Santa Claus Golfin ladykapteeni Tarja Konstig.

Kuka olet?

”Mie saatan lähteä Karjalast, mut Karjala ei lähe miust!” Vuonna 1990 junantuoma, tänne kotiutunut kontiolahtelainen. Pisimmän aikaa elämästäni olen asunut Rovaniemellä eli noin 31 vuotta.

Golfiin minut houkutteli tutustumaan ystäväni alppipuolelta. Tervosen Juhanin ja Joonaksen ohjauksessa suoritimme mieheni kanssa green cardin vuoden 2009 heinäkuussa. Tuolloin ei vielä ollut ns. aloittelijoiden paketteja, joten varsinainen pelaamisen aloitus jäi kesälle 2010. Onneksi lajin pariin houkutellut ystäväni sai houkuteltua minut myös Juhanin vetämälle talvikurssille, jossa taidot karttuivat ja pelaamisen jatkaminen kesällä 2010 oli helpompaa. Osakkeen ostaminen sinetöi lopullisesti kohtalomme golfin parissa.

Mitkä ovat tehtäväsi ladykapteenina?

Mitään selkeää sapluunaa tai opasta tehtävään ei ole. Klubitoimikunta on ollut suurena tukena kapteenille, ei tästä yksin mitään tulisi. Pyrin aina olemaan mukana klubitoimikunnan palavereissa. Siellä kuulen esim. naisten toiveita tapahtumista ja kisoista sekä sovimme kevään ensimmäisistä tapahtumista ja syksyn päätösillasta.

Pohjoisten seurojen ladykapteeneilla on oma ryhmänsä, jossa pidämme pari kertaa vuodessa etäpalaverin. Palaverissa käymme lävitse mm. seurojen kuulumisia, naisille suunnattuja kisoja, hyviä käytänteitä ja vinkkejä sekä sovimme vuosittaisesta naisten seuraottelusta.

Tiedottaminen suoraan naisille on yksi tärkeimmistä tehtävistä, jota yritän tehdä leidien WhatsApp-ryhmän kautta. Kaikki naiset eivät ryhmässä ole, mutta mukaan pääsee, kun nykäisee hihasta esim. klubitoimikunnan jäseniä, caddiemasteria tai minua. Muita tehtäviä ovat mm. seuran hallituksen ja kilpailuvaliokunnan kokouksiin osallistuminen sekä naisten seura- ja kaupunkiotteluun naispelaajien organisointi.

Kauanko olet ollut näissä tehtävissä?

Kapteenit valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Menossa on viides vuoteni ladykapteenina eli hoidan vielä ensi kauden. Sitten on aika nuorempien astua rohkeasti remmiin. Pistäkääpä korvan taakse ajatus itämään uudesta ladykapteenista.

Mikä on mieluisinta tässä harrastuksessa?

Työasiat unohtuvat täysin.

Onko toiveita golfareille?

Naisgolfareille heitän kaksi haastetta. Tulkaa mukaan rohkeasti tapahtumiin ja kisoihin. Älkää miettikö voiko tulla yksin, mikä tasoituksenne tai taitotasonne on. Samalla kertyy uusia pelikavereita. Toiseksi - pelatkaa kenttä myös sinisiltä ja keltaisilta tiiauspaikoilta silloin tällöin. Joutuu astumaan epämukavuusalueelle, mutta se kannattaa, sillä kenttä näyttäytyy uudenlaisena.

Kaikille golfareille esitän tässä kaksi pyyntöä liittyen lähtöaikoihin. Kun olet varannut tiiausajan, älä jätä kaveria yksinään seisoskelemaan tiiboksiin lähtemällä liian aikaisin. Tarkasta ennen lähtöäsi onko lähtöösi ilmoittautunut muita. Toiseksi, noudata lähtöaikaasi ja lähde annetulla ajalla, vaikka ykkösväylän menijät olisivatkin edenneet nopeasti. Vältytään tunteelta, että heti alusta alkaen joku ns. huohottaa niskaan. 10 minuutin lähtöaikaväli on syystä laitettu.

Mitä mietteitä golfista jatkossa?

Toivoisin lajin hyvien tapojen ja käytänteiden sekä sosiaalisuuden säilyvän. Pidetään mieli avoimena ja otetaan kaikki pelikaverit ystävällisesti vastaan.

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa