Mika Vettainen, golfvalmentaja

Otsikon alla olevissa jutuissa tutustumme golfyhteisössämme toimiviin henkilöihin.

Tässä itsestään kertoo valmentaja Mika Vettainen (PGA Pro).

Kuka olet?

Olen Vettaisen Mika, Rovaniemeltä kotoisin oleva golfopettaja / -valmentaja

Kauanko olet toiminut golfin parissa?

Itse suoritin green cardin vuonna -91 Saarenkylän golfkentällä. Tämä hieno laji koukutti saman tien ja siitä saakka on tullut pelattua enemmän ja vähemmän. Vuonna -96 kävin ensimmäisen golfohjaajakurssin ja toimin pelaamisen ohella mukana juniorivalmennuksessa sekä alkeiskurssien vetämisessä.

Millaisia kursseja kesän aikana on ollut?

Kesäisin järjestämme laidasta laitaan erilaisia kursseja ja opetustapahtumia. Esimerkiksi alkeiskurssit, yksityisopetus, seuran harjoitukset, TYKY-tapahtumat, erilaisia klinikoita jne.

Mikä on mielestäsi parasta golfissa?

Golfissa mielestäni parasta on pelin haastavuus ja se että itseään voi kehittää rajattomasti, varsinkin henkisesti. Ne pienet onnistumiset tuovat suuren ilon ja epäonnistumisia oppii sietämään paremmin. Pelaamalla unohtuu muut huolet ja murheet, koska fokus on kentällä sen pienen pallon perässä. Pelin sosiaalinen aspekti sekä golf on mitä parhainta terveysliikuntaa, mitä voi harrastaa yksin tai porukalla. Golfia voi harrastaa vauvasta vaariin ja parhaillaan kentällä on ollut perheestä neljässä sukupolvessa yhtä aikaa.

Miten paljon itse kierrät kesän aikana?

Nykypäivänä itsellä tulee pelattua aivan liian vähän, koska suurin osa ajasta menee opettaessa ja valmentaessa ja aika ei riitä omaan pelaamiseen. Mutta talvisin käyn ulkomailla opetus- ja ryhmämatkoilla, jossa tulee pelattua enemmän sekä tietysti omat lomareissut, jotka yleensä rakentuvat golfin ympärille

Seurassa vai yksin?

Ehdottomasti seurassa, golf on mitä parhain terveysliikuntamuoto jota voi harrastaa porukalla ja nähdä kavereita, ystäviä, perhettä sekä tutustua uusiin ihmisiin.

Teksti ja kuvat: Terttu Karhumaa