Tommi Siliämaa, valmentaja

Tommi Siliämaa, valmentaja.

Otsikon alla olevissa jutuissa tutustumme golfyhteisössämme toimiviin henkilöihin.

Tässä itsestään kertoo valmentaja Tommi Siliämaa.

Kuka olet?

Olen Tommi Siliämaa ja toimin Santa Claus Golfilla golfopettajana yhdessä Mikan kanssa. Työskentelen golfopettaja töiden lisäksi Santasportilla liikunnanohjaus- ja uimavalvontahommissa.

Kauanko olet toiminut golfin parissa?

Aloitin golfin Kuusamossa, Rukan kentällä noin 12-vuotiaana. Golfaamaan minut houkutteli tätini ja hänen miehensä. Kesäpäivät kuluivat usein aamusta iltaan golfkentällä, jonne vanhempani tai tätini veivät minut kavereideni kanssa. Harrastaminen nuorena ei ollut mitenkään huipulle tähtäävää vaan golf oli vain mukava kesälaji, mitä harrastin muiden lajien ohella.

Pelasin kilpajääkiekkoa vielä vuoteen 2018 asti. Viimeiset kaudet jääkiekon parissa olivat täynnä loukkaantumisia ja niihin liittyviä leikkauksia. Kun syksyllä 2018 teloin olkapääni ja kuulin joutuvani taas leikkaukseen, päätin lääkärin luota päästyäni siirtää fokukseni täysin golfiin. Sillä tiellä ollaan oltu nyt jo tovi. Alan opintoja on tullut käytyä ahkerasti viime vuodet. Valmistuin toukokuussa ammattivalmentajaksi, joten vuonna 2018 tavoitteeksi asettamani PGA täysjäsenyys on enää käytännössä vain pelitaitokoetta vaille valmis.

Millaisia kursseja kesän aikana on tarjolla?

Vastaan seuran pienimpien junioreiden eli Golfkoulun (6-10 v.) ja Harrastejunnujen (10-15 v.) toiminnasta. Lisäksi kesän aikana vedämme Mikan kanssa mm. vasta-alkaneiden harjoituksia ja pelitreenejä, alkeiskursseja, tyky-päiviä ja jäsenharjoituksia.

Mikä mielestäsi on parasta golfissa?

Golfissa on parasta kilpaileminen, itsensä kehittäminen ja lajin sosiaalinen aspekti. Tasoitusjärjestelmä mahdollistaa kilpailemisen aina itseään vastaan, jos ei ole kisapäivä tai kaverit ei halua ottaa haastetta vastaan. Reikäpeli on pelimuodoista suosikkini. Pelimuodossa kiehtoo raaka kilpailu ja pelistrategian poikkeavuus normi lyöntipelistä.

Golfissa on myös hienoa se, kuinka eri ikäiset voivat nauttia lajista yhdessä. Samassa lähdössä voivat pelata Liisa 12-v., Tommi 29-v., Ritva 53-v. ja Viljo 80-v. Myös rehti kisaaminenkin onnistuu tasoitusjärjestelmän ja eri teeboksien ansiosta. Monessa muussa lajissa fyysiset erot voivat tehdä yhdessä urheilemisen haastavaksi, mutta golfissa se ei ole ongelma. Tämä rakentaa siltaa eri ikäluokkien välillä.

Miten paljon itse kierrät kesän aikana?

Aikaisempina kesinä on tullut kierrettyä sellainen 80-110 kierrosta kesään. Tänä kesänä kalenteri on sen verta täynnä, että kierroksia tulee varmaankin vähemmän. Kisoihin pyrin kuitenkin osallistumaan aina kun mahdollista.

Seurassa vai yksin?

Mieluiten seurassa, mutta aamuvarhaiset kierrokset yksin tyhjään kenttään ovat myös nautinnollisia. Reippaasti kävellen kierroksen saa pelattua alle kolmessa tunnissa ilman kiirehtimistä. Aamukierrokset yksin sopivatkin hyvin kropan herättelyksi ennen työpäivää.

Kavereiden kanssa pelatessa parasta on pienet rahapelit ja ”veljellinen huulen heitto”. Kannustetaan kaveria onnistumisiin, mutta muistetaan myös piikitellä välissä leikkisästi. Huumori saa kukkia eikä pelaamisen tarvitse olla liian tiukkapipoista pönöttämistä.

Teksti ja kuva: Terttu Karhumaa