Ari Vuorentausta, Arctic Golf Oy:n puheenjohtaja

Otsikon alla olevissa jutuissa tutustumme golfyhteisössämme toimiviin henkilöihin.

Tässä itsestään kertoo Arctic Golf Oy:n hallituksen puheenjohtaja Ari Vuorentausta.

Kuka olet siviilissä?

Olen Lapland Hotelsin toimitusjohtaja. Olen alun perin Joensuusta Itä-Suomesta kotoisin, mutta asunut pohjoisessa jo lähes 30 vuotta. Golfin pariin minut houkutteli aikanaan sen aikainen kapteeni Jaakko Lampinen, ja oli siinä varmasti mukana Hannu Ylinenpääkin. Nuorempana pelasin jalkapalloa, mutta kun jalat eivät tahtoneet enää kestää, niin golfkentän ruohoalusta toimi hyvänä korvaushoitona siirtymässä.

Olet Arctic Golf Oy:n hallituksen puheenjohtaja, mitkä ovat tehtäväsi?

Hallituksen tehtävänä on luoda yhtiölle strategia ja toisaalta varmistaa yhtiön eteenpäin meno sovittujen tavoitteiden mukaisesti. Hallituksen vastuulla on myös varmistaa se, että yhtiötä hoidetaan hyvin ja asianmukaisesti ja näin toimia osakkeenomistajien etujen varmistajana. Meillä hallitus kokoontuu normaalisti n 6-8 kertaa vuodessa. Puheenjohtajan tehtävänä on johtaa puhetta hallituksessa, koollekutsua hallitus ja yhdessä toimitusjohtajan kanssa luoda esityslistat kokouksiin. Hallituksen puheenjohtaja toimii myös yhtiön toimitusjohtajan esihenkilönä ja tukee häntä toimitusjohtajan tehtävien hoidossa.

Mitä mieltä olet Santa Claus Golfin kentästä?

Meillä on erittäin hieno golfkenttä. Kentän layout on erittäin onnistunut, kukin väylä on erilainen ja jää helposti mieleen, mikä on minusta hyvän golfkentän merkki. Eri tiivaihtoehdoilta pelaaminen tekee kentästä myös hyvin erilaisen, mikä on erinomainen asia. Kenttämme on myös ollut pohjoinen sijaintimme huomioon ottaen kiitettävässä kunnossa. Toki sijaintimme näkyy griineistämme emmekä niiden osalta mitenkään pysty kilpaileman etelän kenttien kunnon kanssa, valitettavasti.

Mitä ajatuksia Ounasvaaran golfpuiston tulevaisuudesta?

Jollain aikavälillä meillä on ilman muuta investointitarpeita kenttäämme. Hallituksen agendalla on pidemmän aikavälin kehityssuunnitelman ajantasaistaminen tämän vuoden aikana. Akuuteimpana kenttähuollon tilojen ajantasaistaminen, jota selvitämme parhaillaan. Myös klubitilat ovat turhan ahtaat ja toki kenttäkin vaatii investointeja ajan kanssa. Investointien edellytyksenä on kuitenkin yhtiön taloudellisen tilan kohentaminen ja voitolliseksi saaminen. Vain tällä tavalla mahdollistuu ulkopuolisen rahoituksen saaminen rahoituskelpoisuutemme parantuessa. Muutoin kaikki investoinnit on tehtävä osakkaiden suoralla rahoituksella, mikä ei ole minusta mahdollista.

Keskeisin tekijä tässä on liikevaihdon kasvattaminen, jossa olennaisena ovat greenfee-tulojen kasvattaminen vieraspelaajien määrää lisäämällä, kumppanuustulojen kasvattaminen ja valitettavasti myös osin hoitovastikkeiden korottaminen tarvittaessa. Klubin ravintolatoiminnan tuloissa meillä on myös selkeästi kasvattamisen varaa. Näinpä haastan kaikki osallistumaan yhtiömme ja yhteisömme eteenpäin viemiseen. Pekalla on tarjolla erinomaisia yrityskumppanuuspaketteja ja itse kukin voimme vaikuttaa ennen kierrosta ja kierroksen jälkeen klubiravintolamme tuloihin.

Oma pelaaminen?

Pelaan usein. En ole koskaan laskenut kierroksiani. Pelaamiseeni pätee Lapin kesän yleinen luonnehdinta, kesä on lyhyt mutta intensiivinen. Toki pelaan myös muilla kentillä, mikä antaa hyvin perspektiiviä omaan kenttäämmekin. Golfissa itseäni koukuttava asia kenttien visuaalisen kauneuden lisäksi on pelin haastavuus ja tuloksen mitattavuus. Kun perusluonteeseen kuuluu halu kehittyä koko ajan, muodostuu näistä elementeistä koukuttava kokonaisuus. Händärini on pyörinyt 8 tienoilla pidemmän aikaa jo.

Teksti: Terttu Karhumaa